diagnoza
jak wygląda diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu i adhd?
Specjalizujemy się w diagnozowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz dorosłych osób z ADHD. Zespół diagnostyczny składa się ze specjalistów z wieloletnim stażem i doświadczeniem. Diagnoza prowadzona jest w oparciu
o najwyższe standardy zbierania wywiadu, prowadzenia obserwacji i stawiania rozpoznania.
Celem konsultacji diagnostycznej jest ocena aktualnego funkcjonowania danej osoby pod kątem występowania cech charakterystycznych dla spektrum autyzmu lub ADHD.
Diagnoza umożliwia rozpoczęcie terapii i tym samym zwiększa szansę na poprawę funkcjonowania.
Oferujemy diagnostykę ADHD ustrukturyzowanym wywiadem DIVA-5, diagnozę pod kątem całościowej oceny funkcjonowania, oraz badanie w kierunku autyzmu przy wykorzystaniu zrewidowanego wywiadu do diagnozy klinicznej ADI-R, kwestionariusza CAT-Q i protokołu obserwacji objawów autyzmu ADOS-2.
Diagnoza skierowana jest do dzieci od 3-ego roku życia, młodzieży oraz osób dorosłych, które doświadczają różnych problemów w życiu codziennym, a mogących wynikać z cech charakterystycznych dla spektrum autyzmu lub zespołu nadpobudliwości psychoruchowej.
KONTAKT: 735-022-766
Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu
– całościowa ocena funkcjonowania
Czas trwania: 180 minut
Diagnoza ma na celu określenie charakteru zaburzeń ze spektrum autyzmu lub ich wykluczenie.
- badanie przy wykorzystaniu testów psychologicznych
i innych profesjonalnych narzędzi diagnostycznych; - wywiad (prowadzony jest z osobą diagnozowaną, oraz o ile to możliwe z partnerem, rodzicem lub przyjacielem);
- konsultacja podsumowująca.
700,00 zł
Przebieg badania
Diagnoza w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu dla osób od 16 roku życia.
Spotkanie odbywa się jednorazowo i zazwyczaj trwa do 3 godzin (w zależności od indywidualnych potrzeb osoby diagnozowanej). Konsultacji dokonuje diagnosta mający wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami ze spektrum autyzmu.
Przeprowadzane są testy oraz zbierany jest wywiad od osoby diagnozowanej i jej rodziców, rodzeństwa, lub partnera/partnerki. Obecność rodziców/rodzeństwa/partnerki podczas diagnozy nie jest warunkiem koniecznym, niemniej znacznie ułatwia przeprowadzenie diagnozy – dlatego prosimy osoby zdiagnozowane o przybycie z osobą towarzyszącą (o ile jest taka możliwość).
Wywiad przeprowadzany jest w oparciu o narzędzia diagnostyczne stosowane w diagnozie spektrum autyzmu. Konsultacja kończy się postawieniem diagnozy zawartej w opinii psychologiczno-pedagogicznej. Diagnoza zawiera potwierdzenie lub zaprzeczenie występowania u osoby badanej zaburzeń ze spektrum autyzmu. Pisemna wersja opinii (zawierająca diagnozę) wysyłana jest na adres osoby badanej w ciągu dwóch tygodni od wizyty (wersję elektroniczną wysyłamy również na adres mailowy osoby badanej).
Wraz z opinią osoba badana otrzyma wskazówki w celu dalszego postępowania, w tym konsultacji z lekarzem psychiatrą.
Badanie
ADOS-2
– badanie w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu
Czas trwania: 180 minut
Badanie umożliwia potwierdzenie lub wykluczenie zaburzeń ze spektrum autyzmu.
- wywiad poprzedzający badanie;
- badanie przy wykorzystaniu protokołu ADOS-2;
- wystawienie opinii końcowej;
- konsultacja podsumowująca.
800,00 zł
Przebieg badania
Diagnoza narzędziem ADOS-2 ma na celu ocenę stopnia nasilenia cech spektrum autyzmu (badamy osoby od 3 roku życia).
Spotkanie poprzedzająca badanie, podczas którego diagnosta przeprowadza wywiad z rodzicami lub osobą dorosłą. Zbierane są informację, takie jak: data urodzenia, poziom rozwoju mowy, wcześniejsze diagnozy oraz zachowania – umożliwia to dobór odpowiedniego modułu badania ADOS-2.
Na podstawie wywiadu wiemy jakiego Modułu ADOS-2 będziemy używać. Przy pomocy wyspecjalizowanych materiałów diagnosta ocenia zachowania z różnych kategorii: język i komunikacja, interakcje społeczne, wyobraźnia, zachowania oraz inne zachowania odbiegające od normy. Rodzaj zadań dostosowany jest do poziomu umiejętności osoby badanej. Po zebraniu informacji z badania oraz wywiadu, zespół diagnostyczny bez obecności rodzica/osoby badanej, podejmuje decyzje dotyczące potwierdzenie lub wykluczenia zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Konsultacja podsumowująca. Na drugim spotkaniu przekazywane są wyniki i opis. Wraz z opinią osoba badana otrzyma wskazówki w celu dalszego postępowania.
Termin drugiego spotkania, ustalany jest bezpośrednio po pierwszej wizycie.
Warunkiem przeprowadzenia obserwacji z wykorzystaniem protokołu ADOS-2 jest wyrażenie przez badanego lub jego rodziców zgody na nagranie badania. Nagranie to będzie analizowane przez zespół diagnostyczny i usunięte po zakończeniu procesu diagnostycznego.
W niektórych przypadkach potrzebna może być dodatkowa obserwacja w miejscu zamieszkania lub nauki.
Badanie CAT-Q
i ADOS
– badanie w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu wraz z procesami maskowania
Czas trwania: 210 minut
Badanie umożliwia potwierdzenie lub wykluczenie zaburzeń ze spektrum autyzmu
- wywiad poprzedzający badanie;
- kwestionariusz CAT-Q;
- badanie przy wykorzystaniu protokołu ADOS-2;
- wystawienie opinii końcowej;
- konsultacja podsumowująca.
950,00 zł
Przebieg badania
Diagnoza narzędziem ADOS-2 i CAT-Q ma na celu ocenę stopnia nasilenia cech spektrum autyzmu oraz diagnostykę procesów maskowania (dla osób od 16 roku życia).
Spotkanie poprzedzająca badanie, podczas którego diagnosta przeprowadza wywiad z rodzicami lub osobą dorosłą. Zbierane są informację, takie jak: data urodzenia, poziom rozwoju mowy, wcześniejsze diagnozy oraz zachowania.
Wywiad z użyciem kwestionariusza CAT-Q (Camouflaging Autistic Traits Questionnaire), który jest narzędziem służącym do oceny zachowań związanych z kamuflowaniem cech spektrum autyzmu. Mierzy trzy główne obszary: kompensację, maskowanie oraz asymilację.
Przy pomocy wyspecjalizowanych materiałów diagnosta ocenia zachowania z różnych kategorii: język i komunikacja, interakcje społeczne, wyobraźnia, zachowania oraz inne zachowania odbiegające od normy. Rodzaj zadań dostosowany jest do poziomu umiejętności osoby badanej. Po zebraniu informacji z badania oraz wywiadu, zespół diagnostyczny bez obecności rodzica/osoby badanej, podejmuje decyzje dotyczące potwierdzenie lub wykluczenia zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Konsultacja podsumowująca. Na drugim spotkaniu przekazywany jest opis i wyniki. Wraz z opinią osoba badana otrzyma wskazówki w celu dalszego postępowania.
Termin drugiego spotkania, ustalany jest bezpośrednio po pierwszej wizycie.
Warunkiem przeprowadzenia obserwacji z wykorzystaniem protokołu ADOS-2 jest wyrażenie przez badanego lub jego rodziców zgody na nagranie badania. Nagranie to będzie analizowane przez zespół diagnostyczny i usunięte po zakończeniu procesu diagnostycznego.
Badanie
ADHD
– badanie w kierunku zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
Czas trwania: 180 minut
Badanie umożliwia potwierdzenie lub wykluczenie ADHD.
- wywiad poprzedzający badanie;
- ustrukturyzowany kwestionariusz diagnostyczny
DIVA-5; - wystawienie opinii końcowej;
- konsultacja podsumowująca.
700,00 zł
Przebieg badania
Diagnoza narzędziem DIVA-5 umożliwia ocenę objawów ADHD u osób dorosłych (od 16 roku życia) w różnych obszarach: pracy, domu czy relacjach społecznych.
Spotkanie poprzedzająca badanie, podczas którego diagnosta przeprowadza wywiad z rodzicami lub osobą dorosłą (informacje przedstawione przez partnera lub członków rodziny osoby badanej, maja przede wszystkim walor uzupełniający).
Wywiad diagnostyczny ADHD opracowano na podstawie kryteriów DSM-5. Składa się z trzech części (każda odnosi się zarówno do okresu dzieciństwa, jak
i dorosłości), obejmujących następujące zagadnienia:
• kryteria objawowe dla zaburzeń koncentracji uwagi;
• kryteria objawowe dla nadpobudliwości psychoruchowej i nadmiernej impulsywności;
• wiek, w którym po raz pierwszy wystąpiły objawy ADHD oraz charakter zaburzeń funkcjonowania wynikających z tych symptomów.
Konsultacja podsumowująca. Na drugim spotkaniu przekazywane są wyniki i opis. Wraz z opinią osoba badana otrzyma wskazówki w celu dalszego postępowania.
Termin drugiego spotkania, ustalany jest bezpośrednio po pierwszej wizycie.
Badanie
ADI-R i ADOS-2
– kompleksowa diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu
ADI-R i ADOS-2 to zrewalidowane i wystandaryzowane narzędzia diagnostyczne. Na ich podstawie możliwa jest ocena zaobserwowanych nieprawidłowości charakterystycznych dla zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Obejmuje 3 spotkania
- ADI-R – wywiad z rodzicem/opiekunem (120 – 180 min);
(zebranie i analiza pełnej dokumentacji i badań); - ADOS-2 – badanie i obserwacja dzieci/młodzież/dorośli (60 min);
- Omówienie i przekazanie wyników ADI-R, ADOS-2 (60 min).
1200,00 zł
Przebieg badania
Spotkanie nr 1: ADI-R – to wystandaryzowany wywiad kliniczny przeznaczony do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu
u dzieci, młodzieży i dorosłych. ADI-R pozwala na zebranie szczegółowych informacji na temat historii rozwojowej oraz obserwowanych zachowań, które mogą być istotne dla diagnozy autyzmu. Wywiad składa się z 93 pozycji, przeprowadzany jest z rodzicem, opiekunem lub nauczycielem osoby badanej. Wiedza rodziców/opiekunów dostarcza cennych informacji na temat funkcjonowania w różnych sytuacjach i kontekstach, co może pomóc w postawieniu właściwej diagnozy.
Ważne jest, aby rodzic/opiekun/nauczyciel był przygotowany do wywiadu z okresu dziecięcego oraz zabrał ze sobą dokumenty i opinie od innych specjalistów (jeżeli takie posiada).
Spotkanie nr 2: ADOS-2 – badanie wystandaryzowanym protokołem bezpośredniej obserwacji, ma na celu ocenę sfer takich jak: komunikacja, interakcja społeczna, wyobraźnia oraz ograniczonych i powtarzalnych wzorców zachowań. Rodzaj zadań dostosowany jest do poziomu umiejętności osoby badanej.
Spotkanie nr 3: konsultacja podsumowująca – przygotowanie opisów i przekazanie wyników ADI-R i ADOS-2. Wraz z opinią osoba badana otrzyma wskazówki w celu dalszego postępowania.
ADI-R i ADOS-2 są obecnie najpowszechniej używanymi narzędziami diagnostycznymi.
Warunkiem przeprowadzenia obserwacji z wykorzystaniem protokołu ADOS-2, jest wyrażenie przez badanego lub jego rodziców zgody na nagranie badania. Nagranie to będzie analizowane przez zespół diagnostyczny i usunięte po zakończeniu procesu diagnostycznego.
W niektórych przypadkach potrzebna może być dodatkowa obserwacja w miejscu zamieszkania lub nauki.
Ważne informacje:
W jedenastej rewizji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób Światowej Organizacji Zdrowia (ICD-11) zespół Aspergera nie jest klasyfikowany jako odrębna jednostka. Włączony jest do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Wyniki w klasyfikacji ADI-R oraz ADOS-2 nie są równoznaczne z diagnozą medyczną!
Końcową diagnozę stawia lekarz Psychiatra po zapoznaniu się z pełną dokumentacją
jak i zleceniu dodatkowych badań.
Zespół diagnostyczny:
- mgr Ewelina Piątek – Pedagog, diagnosta, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny
- mgr Katarzyna Szreder – Psycholog, diagnosta ADHD, certyfikowany diagnosta ADI-R i ADOS-2
- mgr Daniel Malinowski – Pedagog specjalny, diagnosta ADHD, certyfikowany terapeuta behawioralny PLTB, certyfikowany diagnosta ADI-R i ADOS-2
Lokalizacja:
Adres: Aleja Grunwaldzka 203/2 Gdańsk (1 piętro nr. 2 – wejście od strony podwórka)
tel: 735-022-766
Jak do nas dotrzeć?
- samochodem,
- SKMką (Przystanek Zaspa),
- Komunikacją miejską: tramwaj lub autobus (Przystanek: Wojska Polskiego).
Sprawdź, jak do nas trafić na Jak Dojadę.

^ tak wygląda nasza siedziba z zewnątrz.
Zapisy na diagnozy odbywają się poprzez wypełnienie formularza i/lub telefonicznie. Będziemy
kontaktować się tego samego lub następnego dnia z propozycją dokładnego terminu spotkania.
Płatności dokonywane są na pierwszej wizycie.
WIZYTĘ MOŻESZ OPŁACIĆ PRZELEWEM TRADYCYJNYM:
Alior Bank 86 2490 0005 0000 4500 8849 5519
W tytule przelewu podaj: imię i nazwisko, datę, godzinę, rodzaj badania.
